• Miről ismerjük meg Vidnyánszky rendezéseit?

    2013-02-25 10:54:03

    Tegyük fel, elrabolnak, bekötött szemmel bevisznek egy színházba, a fejedre húznak egy szemellenzőt, hogy csak a színpadot láthasd. Mit tegyél? Ha már idekerültél, legalább nézd végig az előadást. De hogyan állapíthatod meg, hogy ki rendezte? Új cikksorozatunk a jellegzetes kézjegyű magyar rendezőkről szól. Elsőként  azt vizsgáljuk, hogy egy Vidnyánszky rendezte előadást mi alapján lehet beazonosítani.



    1.


    Ha egy vékony, erős hangú, félmeztelen, nagy mozgású, faunarcú, borotvált fejű színész a főszereplő – Trill Zsolt – akkor könnyű a dolgod. Vagy Vidnyánszky rendezte az előadást, vagy egy olyan rendező, akit Vidnyánszky hívott meg vendégrendezni. Trill Zsolt 25 év óta Vidnyánszky első számú színésze: tizenhat éves volt, amikor Vidnyánszkyval megismerkedett Kijevben. Trill Zsolt most 41 éves, idáig együtt vitték az életüket. Vidnyánszky természetesen a Nemzeti Színházba is szerződteti.







    2.


    Ha a vékony, erős hangú, félmeztelen, faunarcú, borotvált fejű főszereplő mellett egy erős testalkatú, kerek arcú, karakterszínésznőt is láttok a színpadon, az azért van, mert Trill Zsolt felesége Szűcs Nelli is szerepet kapott az előadásban. Őt is láthatjuk majd a következő évadokban a Nemzeti Színház színpadán.






    3.


    Ha olyan a díszlet, ami szokatlan számodra, akkor még nagyobb biztonsággal tippelheted meg, hogy Vidnyánszky Attila rendezésével van dolgod. Évek óta ugyanazzal az ukrán díszlettervezővel dolgozik, neve: Olekszandr Bilozub. Az ukrán tervező Vidnyánszky szavaival: az „ikertestvére”, éppen egy évtizede dolgoznak együtt. 2002-ben a Nemzeti Színház-beli Bánk bán volt az első közös munkájuk.



     


    4.


    Ha azt gondolod előadás közben, hogy álmodsz, akkor is jó nyomon jársz. Ez az álomszerű vízió Vidnyánszky fő kézjegye.

     


     

    5.


    Ha felriadsz az álomból és a szovjet némafilmek is bevillannak, a színpadon látható monumentális effektek miatt, akkor is jó felé tapogatózol.

     


    VIDEÓ az előadásból

     

    6.


    Az is segítheti a jó tippelést, ha feltűnően kevés a szex-jelenet és a meztelenség ebben az előadásban az átlaghoz képest.

     


     

    7.


    Ha a nők szentnek, anyának vannak ábrázolva egyik oldalt, másik oldalt pedig bűnös szajhaként – akkor is jól megtippelheted Vidnyánszky rendezőségét.

     


     

    8.


    Ha fennkölt a téma, vallási vagy nemzeti. Akkor is.

     


     

    9.

     

    Legkönnyebben úgy lehet beazonosítani a Vidnyánszky-színházat, hogy egy méregdrága előadás (szerzett zene, sok statiszta, monumentális színpadkép, masinéria, etc), alternatív, független színházi naivsággal és merészséggel van ötvözve. Bizarr egyvelege ez a pénznek és a pénzhiányból születő jó színházi előadások világának. Ám a független színházas formanyelvhez jobban illene az eszköztelenség és egyszerűség.

     

    10.


    A legjobb Vidnyánszky előadást a Tisza parton, egy szabadtéri STRAND közelében láttam. Ennek a tizenöt évvel ezelőtti előadásnak a költségvetése ezredrésze (!) lehetett a mostani rendezéseinek. A másik jó rendezését az Újszegedi Szabadtéri Színpadon láttam (ennek negyed annyi a nézőhelye és színpada pedig sokkalta kisebb mint a szegedi Dóm tér). Nekem nagy színpadi előadása még nem nyerte meg a tetszésemet.


    Vidnyánszky a kamaraprodukciók embere, csak sokra vitte, így nagyban dolgozhat. De ez nem biztos, hogy előnyére válik az előadásnak, és talán neki sem.


    Címkék: Vidnyánszky Attila
    Szerintetek
    0/10

bezaras mi hogyan mit facebook reg mi hogyan mit facebook reg